Ben Bir Hiçim…

stills_benX_000020-4
“Her zaman biri ölmeli yoksa hiçbir şey olmaz. Sonra hepsi toplanır ama gecikmişlerdir.” Çocuğunun intiharı üzerine gazetecilere verdiği röportajda bir anne tam da böyle diyor. 2007 yılı Belçika – Hollanda ortak yapımı Ben X isimli filmde geçiyor bu diyaloglar. Belçika’da liseli otistik bir gencin intiharı üzerine önce roman sonra da film olarak uyarlanmış bir eser Ben X. Adını Flamanca’da “Ben Bir Hiçim” anlamına gelen “Ik Ben İks” deyiminden alıyor.
BenX20075
Filmde asperger sendromu olan bir gencin ve ailesinin yaşadığı sıkıntıları izliyoruz. 93 dakikalık bu filmi izlerken o kadar çok şeyi sorgulatıyor ki yönetmen; filmin neresinden tutsanız içiniz acıyor, kızıyor ve üzülüyorsunuz. Filmde yoğun olarak gözlenebilen temalar: zorbalık, akran istismarı, ötekileştirme, normal kavramı, medya ve toplumsal ahlak, travma ve intihar, günah keçisi, oyun ve gerçeklik, uyarıcı maddeler, online oyunlar ve ergenlik. 
 
Baş roldeki genç Ben‘in sorunu asperger sendromu ancak toplum ona bu sendromun yaşattıklarından fazlasını yaşatıyor. Asperger sendromu; çocukluk çağında ortaya çıkan genetik geçişli bir sorun. Tekrarlayıcı davranışlar, içe kapanıklık, tekdüze konuşmalar ve bir konuya abartılı ilgi gibi belirtilerin yoğun gözlendiği bir rahatsızlıktır. Ben, bu sorununu aşmak için bir bilgisayar oyununa sığınıyor. Film için tasarlanmış ve hala online olarak oynanabilen Archlord isimli oyunla kendini var ediyor. Oyunda çok güçlü ve saygı duyulan bir karakter olan Ben, gerçek hayattaysa özellikle yaşıtları tarafından dışarıda ve okulda itilen, ezilen, dışlanan, güçsüz ve önemsiz biri. Bu nedenle oyunda edindiği tecrübeleri gerçek hayata aktarmayı hayal ediyor. Durumu değerlendiren doktorlara göre Ben’in hisleri yok, yani her şeyi iç dünyasında ve bilgisayar oyununda hallediyor… Film boyunca herkes Ben’le uğraşıyor Ben ise kimsenin kendisini rahatsız etmesini istemiyor çünkü onun dünyasında bunlara yer yok. Bu durumunu şöyle ifade ediyor bir karede:  ”Herkes benim rahat olmamı istiyor ama kimse beni rahat bırakmıyor!” Ben’in tek isteği ise “Seni sen olarak, sen olduğun için seviyorum.” diyen birilerini bulabilmek. stills_benX_000002-4
 
Farklı olmak, uyum sağlayamamak, dışlanmak ve çareyi sanal dünyada aramak… Bu filmdeki gencin yaşadıklarını “farklı” her çocuk yaşamıştır, yaşamaktadır ve yaşayabilir. Ötekileştirmenin ve zorbalığın neredeyse her türlüsünü bu filmde görebiliyoruz. Genç adeta günah keçisi haline getiriliyor. Filmi izlediğinizde, filmin bir mesajı olduğunu fark ediyorsunuz; ‘Toplumsal hayata katılmanın tek yolu yalanı ve sahtekarlığı öğrenmektir, aksi durumda Ben’in yaşadıklarını yaşarsınız.’ Bu filmi her ebeveynin ve eğitimcinin izlemesi ve mümkünse filmi çocuklarla izleyip onlarla filmi tartışmanın da çok öğretici olacağını düşünüyorum. 
Şiddetin her halini görebileceğiniz bu belgesel tadındaki psikolojik filmi izlemenizi tavsiye ederek yazımı sonlandırıyorum. Film ve yazı ile ilgili her türlü görüşlerinizi bana gönderebilirsiniz. Görüşlerinizi ilgi ve merakla bekliyorum. Şimdiden iyi seyirler.
Bir Cevap Yazın

